KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP PELAYANAN REFRAKSIONIS OPTISI OPTIK NAY DI SERANG BANTEN
DOI:
https://doi.org/10.54363/jmo.v4i1.115Keywords:
Customer satisfaction, Service, Refeactionist, OpticAbstract
This study aims to determine customer satisfaction with the service of Optical Refractionist at Optik Nay Serang Banten. The population in this study are consumers or customers at Optik Nay. This type of research is field research that uses facultative methods using a system of observation, interviews and documentation in the form of photos during the interview process. The sampling system used in this study is purposive, namely respondents who meet 3 criteria, namely patients or regular customers, adult age (30-50 years) and reactive respondents. The first step is to get 15 respondents and the second step is to sort out the results of the interviews, where the same opinion and response will be represented by one person and the researcher gets 6 respondents to be included in this study. Data analysis was carried out by comparing the results of interviews from 6 respondents. The results showed that the responses about RO services at Optik Nay from the six respondents were different, there were negative and positive responses.
References
Al Anwar, A. A., Doringin, F., & Simarmata, M. M. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Derajat Miopia Anak Usia Sekolah Pada Pasien Optik Riz-Q. Jurnal Mata Optik, 2(2), 10-18.
Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.
Ayuningtias, W., Simarmata, MM, & Efendi, Z. (2022). PENTINGNYA METODE EDUKASI DIDAKTIF TENTANG KESEHATAN MATA OLEH TENAGA REFRAKSI OPTISI BAGI SISWA/I SD. Jurnal Mata Optik , 3 (1), 36-44.
Chandra, T., & Novia, D. (2019). ANALYSIS OF SERVICE QUALITY AND CUSTOMER SATISFACTION USING CUSTOMER SATISFACTION INDEX (CSI) AND IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS (IPA) METHOD IN “JAKARTA” OPTICAL PEKANBARU. Jurnal Ilmiah Manajemen, 7(2), 125-139.
Doringin, F., Simarmata, M. M., & Dika, L. W. (2021). Menjaga Kesehatan Mata Pada Era Teknologi Dan Online Learning Demi Visi Indonesia 2045. Jurnal Mata Optik, 2(3), 18-27.
Effendy, O. U. (2015). Ilmu, Komunikasi Teori dan Praktek Komunikasi. Bandung: PT. Citra Aditia Bakti.
Fadilah, Siti. (2005). Rencana Strategi Nasional Penanggulangan Gangguan Penglihatan Dan Kebutaan. Depkes RI, Jakarta.
Ferrinadewi, E. (2005). Atribut produk yang dipertimbangkan dalam pembelian kosmetik dan pengaruhnya pada kepuasan konsumen di Surabaya. Jurnal Manajemen dan kewirausahaan, 7(2), 139-151.
Jasmi, N. (2018). PELAYANAN PERAWAT TERHADAP PASIEN PADA PUSKESMAS.
Kholil, M. (2020). Peran Refraksionis Optisien pada Pemeriksaan Mata di Bidang Hukum dalam Upaya Peningkatan Pelayanan Kesehatan Mata Masyarakat. Jurnal Sehat Masada, 14(1), 33-41.
Kotler, Philip. (2018). Manajemen Pemasaran, Edisi 11, jilid 1. Jakarta : PT Indeks
Kotler, Philip& Keelr, Kevin Lane, (2018). Manajemen Pemasaran, Edisi 13. Jilid 1 Jakarta : Erlangga
Liana, R. A., Palawi, A., & Ismawan, I. (2018). Pembelajaran Keterampilan Alat Musik Biola di Sekolah Musik Prodigy Conservatory of Music Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Seni, Drama, Tari & Musik, 3(1).
Resinta, R. (2021). STRATEGI KOMUNIKASI REDAKSI HALUANRIAU. CO DALAM MENGHASILKAN BERITA YANG OBJEKTIF (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Santosa, P. (2015). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: azzagrafika.
Setiawan, G. (2017). Hubungan Antara Tingkat Pengetahuan Pengusaha Optik Tentang Persyaratan Perijinan Pendirian optik Menurut Kepmenkes/1424/SK/XI/2002 Dengan Kelayakan Penyelenggaraan Optik Di Purwakarta. Jurnal Sehat Masada , 11 (1), 39-48.
Sugiarto, E. (2017). Menyusun proposal penelitian kualitatif: Skripsi dan tesis: Suaka media. Diandra Kreatif.
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung Alfabeta
Susanto, A. A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk dan Store Atmosphere terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus pada Ayam Gepuk Pak Gembus Wotgandul Semarang) (Doctoral dissertation, Unika Soegijapranata Semarang).
Tjiptono dkk. (2011). Service,Quality& Satisfaction. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.
Tjiptono, F. (2016). Pemasaran Jasa. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.
Wahidmurni, W. (2017). Pemaparan metode penelitian
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Mata Optik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.